• SSU/

Regeringen måste agera för att få slut på svenska truppers sexköp

SSU:s förbundsordförande ställde en fråga till Fredrik Reinfeldt, då han besökte Folk och Försvars rikskonferens i Sälen. Frågan gällde hur regeringen ska agera med anledning av rapporterna om att enskilda i de svenska trupper köper sex då de befinner sig på utlandsuppdrag. Statsministern svarade att ökad jämställdhet i trupperna kommer att lösa detta. SSU anser att svaret är för passivt.

- SSU kräver att försvarsmakten sätter stopp för de beteende vi sett i Kosovo, Kongo och Gabon och nu senast i Tyskland. De förhållningsregler för soldater som t.ex EU sätter upp vid sina insatser ska följas och att utbildning i försvarets värdegrund måste förbättras. Vi vill att Sverige initierar ett EU-toppmöte om detta, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU. - Vid händelserna under övningen i Tyskland var svaret från försvarsmakten att ”detta skett i ett annat land med andra lagar och eftersom soldaterna gjort detta på sin fritid är det en privatsak”. Det duger inte att statsministern nu säger att detta kommer att lösas när fler kvinnor deltar i internationella operationer. Det krävs hårdare regler för armén. Löser försvaret inte detta behövs lagar om att kriminalisera sexköp utomlands, avslutar Jytte Guteland. Fakta: De senaste åren har det rapporterats om hur svensk trupp utomlands har köpt sex under utlandsuppdrag och gemensamma övningar. Senast fick vi rapporter om att svenska soldater köpt sex under en övning i Tyskland i augusti förra året. SSU kräver en skärpning från försvarsmakten där ordentliga åtgärder riktas mot ett sådant beteende.