Regeringen saknar en politik för fler jobb

Det var en idéfattig budget som finansminister Anders Borg presenterade idag. Fler skattesänkningar är budskapet också i årets vårbudget. I budgeten saknades både satsningar för att skapa nya jobb och för att stärka välfärden genom resurser till kommuner och landsting

-       I en tid med 8 procents arbetslöshet där unga drabbas värst borde en regering göra allt för att få människor i arbete. Inte som Anders Borg satsa på ytterligare skattesänkningar som lösningen på alla problem. SSU menar, som flera experter också ser, att det behövs en ny jobbpolitik. Jobbskatteavdraget har inte visats sig ge fler jobb. Regeringen borde använda de bättre tiderna till att bryta ungdomsarbetslösheten, genomföra förbättringar i välfärden och till en grön omställning av infrastrukturen, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

-       När regeringen fortsätter att sänka skatten för de som har arbete förlorar fortfarande sjuka sin sjukförsäkring. Regeringens arbetslinje fungerar inte. Det behövs istället en insikt om att man inte kan sätta tidsgränser för sjukdom med en bortre gräns. Istället behövs insikter om att tidsgränser är till för att ge den enskilde rätt till rehabilitering och stöd för att komma tillbaka och ekonomisk trygghet under den tid det tar att bli frisk, fortsätter Jytte Guteland.

-       När det är bättre tider borde regeringens uppgift vara att se till att det kommer hela Sverige till del. Det saknas en långsiktig tanke om hur hela Sverige ska bli rikare. För oss handlar det om att använda resurserna på ett hållbart sätt. Genom att investera i upprustning av infrastruktur. Satsa på den stora unga generationen så att arbetslösheten inte biter sig fast och utveckla välfärden så att Sverige inte glider isär, avslutar Jytte Guteland.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.