• SSU/

Regeringen siffertrixar igen – satsningen mot ungdomsarbetslöshet ett luftslott

Idag presenterade den moderatledda borgerliga regeringen en så kallad satsning mot den höga ungdomsarbetslösheten i Sverige. Regeringens förslag innebär en satsning på enbart 361 miljoner kronor. Det kan jämföras med de cirka sju miljarder som SSU och Socialdemokraterna beräknat att 90-dagarsgarantin för att mota arbetslösheten bland unga kostar.

-       Regeringen ägnar sig återigen åt siffertrixande. Det är direkt felaktigt och en stor lögn att säga att man satsat 3,1 miljarder när enbart 361 miljoner kronor går till åtgärder att bekämpa ungdomsarbetlösheten., säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Slopad differentiering av a-kassan - största delen
Den differentierade arbetslöshetsavgiften infördes av den borgerliga regeringen 2007 med syfte att öka antalet jobb. Socialdemokraterna och SSU kritiserade förändringen kraftigt och differentieringen blev mycket riktigt en stor flopp. 2,7 av de 3,1 miljarder som den borgerliga regeringen nu säger sig satsa för att motverka ungdomsarbetslösheten går istället till att slopa differentieringen av arbetslöshetsavgiften.

-       Vi har varit kritiska mot den differentierade arbetslöshetsavgiften sedan dag ett. Det är bra att den borgerliga regeringen så tydligt underkänner sin egen politik och slopar den. Men det är riktigt fullt och ohederligt att säga att man satsar 3,1 miljarder för att motverka ungdomsarbetslösheten när siffran egentligen bara är 361 miljoner, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.