Regeringsbeslut ett stort steg mot storebrorssamhället

I går tog Sveriges riksdag ett stort steg mot ett storebrorssamhälle som riskerar att kriminalisera en hel ungdomsgeneration. Då beslutades det nämligen att information om alla svenska internetsabonnenters trafik ska få användas som bevis, inte bara i grov och organiserad brottslighet, utan även i brott med böter som högsta straff. Dessutom kommer inte domstolar att behöva godkänna användandet, utan övervakningen kan ske endast med åklagarbeslut. Det är en kraftig försvagning av medborgarnas rättsskydd.

Tidigare i år röstades datalagringsdirektivet igenom i EU. Från första maj i år sparas alla svenska internetabonnenters trafik på servrar som staten har kontroll över. Det innebär att all information om när du använt internet, vad du gjort där, vilka du mailat, och – om du har GPS i telefonen – var du varit, finns lagras och kan användas emot dig.

Riksdagens beslut är ett stort misstroende mot medborgarnas vilja att göra rätt för sig. Beslutet kan komma att få mycket otrevliga återverkningar på hela samhället. Tyvärr är detta beslut bara ett i raden; FRA, IPRED, SOPA, PIPA, CISPA och en hel hoper andra förkortningar misstänkliggör oss och förminskar oss som människor och kringskär vår frihet.

De löften som Alliansen och Socialdemokraterna båda avgav inför valet 2006 var att de inte skulle misstänkliggöra en hel generation. Det löftet bröts nu – med råge.

Regeringar kommer och går, men lagar, i synnerhet sådana som EU beslutar om, består. Ponera att vi i valet 2026 får ett högerextremt parti i regeringsställning i Sverige. Nu har riksdagen gett dem ett kraftfullt vapen mot den egna befolkningen – nämligen makten att övervaka sina medborgare.

Vi kräver att Socialdemokraterna river upp beslutet vid ett eventuellt maktskifte 2012. Det är en förutsättning för att Socialdemokraterna ska bli det moderna, progressiva och framtidslängtande parti som man säger sig vara.

Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU

Peter Burström, kultur- och demokratiansvarig förbundsstyrelsen, Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se