Reinfeldt idélös utan jobbpakt

Idag havererade förhandlingarna om den så kallade jobbpakten. Regeringen har investerat mycket prestige i frågan och lovat att pakten skulle ge upp till 50000 nya jobb. Så här kommenterar SSU:s förbundsordförande, Gabriel Wikström, regeringens misslyckande:
   - Regeringen har satsat allt på att jobbpakten ska bli verklighet, men har saknat andra förslag för att lösa ungdomsarbetslösheten. Denna strategi har visat sig ödesdiger för Sveriges unga, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för SSU.

- När nu förhandlingarna om jobbpakten har brutit samman står regeringen utan politik för att sätta Sveriges unga i arbete. Det är ett monumentalt misslyckande för Fredrik Reinfeldt, säger Gabriel Wikström.

- Idén med jobbpakten var i grunden god, men långt ifrån den enda lösningen. Ungdomsarbetslösheten måste bekämpas med en bred palett av olika lösningar. Vi hoppas nu på en bred politisk uppslutning bakom vårt och Socialdemokraternas förslag om ett jobb- och utbildningskontrakt för Sveriges unga, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se