S får bakläxa om unga på listorna

Socialdemokraternas partikongress beslutade om en målsättning att 25 procent av kandidaterna på partiets listor inför valet skulle vara under 35 år. ”Det är ni som ska göra jobbet” sa Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan till partikongressen. SSU har nu följt upp beslutet och gjort en sammanställning av samtliga listor för kommun, landsting och riksdag. Resultatet visar att Socialdemokraterna är långt ifrån att nå målet inför höstens val. Därför riktar nu SSU tre krav till Socialdemokraterna för att förbättra ungdomars närvaro i politiken.

1. Låt unga få minst en fjärdedel av platserna i kommunala nämnder och styrelser.

2. Uppmuntra och ge stöd åt unga att bedriva personvalskampanjer.

3. Komplettera valsedlar utan angiven ålder med en presentation av kandidaterna där åldern framgår.

-         Vår rapport visar att Socialdemokraterna är långt ifrån målet om 25 procent av kandidaterna till parlamenten ska vara under 35 år. Den unga generationen är rekordstor. De måste få representation i parlamenten. Det är viktigt både av rättviseskäl och för att ungas frågor ska få utrymme i politiken. Varannan kvinna på listorna var viktig för jämställdheten. På samma sätt skulle fler unga i parlamenten innebära ökat fokus på ungdomsarbetslösheten, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU.

-         Endast nio listor till kommunfullmäktige når upp till vårt krav om 25 procent av kandidaterna under 35 år. Det blir bakläxa om Socialdemokraterna ska nå sitt eget kongressbeslut. Vi kräver nu att partiorganisationen både kompletterar valsedlar med uppgifter om ålder, uppmanar väljarna att rösta på unga samt stöttar de unga som vill bedriva personvalskampanj så att resultatet förbättras, avslutar Jytte Guteland.

Fakta:

Undersökning utgår från uppgifter från Valmyndigheten. SSU har undersökt hur stor andel av kandidaterna på Socialdemokraternas listor till kommun, landsting och riksdag som är under 35 år. Majoriteten av valsedlarna saknar uppgifter om kandidaternas ålder.

Riksdagslistorna: På 15 av 27 listor kan väljarna se kandidaternas ålder. 4 av de 15 partidistrikt som redovisar ålder på kandidaterna når upp till partikongressens beslut.

Landstingslistorna: Av undersökningens samtliga landsting är det i 14 landsting som Socialdemokraterna har angett ålder på sina kandidater. Det är endast Norrbottens län som når upp till partikongressens mål.

Kommunlistorna: Av undersökningens samtliga kommuner är det endast i 122 som Socialdemokraterna har angett ålder på sina kandidater. Anmärkningsvärt är att av dessa 122 kommuner är det endast 9 som når upp till partikongressens mål.

Rapporten finns bifogad.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.