S-kongressen vill erkänna Afrikas sista koloni

Klockan 22 på torsdagskvällen vann SSU en stor strid mot den socialdemokratiska partistyrelsen. S-kongressen beslutade att arbeta för ett svenskt erkännande av Västsahara. En fråga som har dragits i långbänk i över tio år i det socialdemokratiska partiet. Beslutet innebär att Sverige vid en socialdemokratisk valseger kan bli det första landet i EU och Europa att erkänna Västsahara

- Frågan om ett fritt Västsahara har varit en stridsfråga mellan oss och partiet länge. Vi i SSU har dock alltid tyckt att de har varit uselt att Socialdemokraterna inte har tagit en stark ställning för ett erkännande av Västsahara. Dagens beslut är historiskt och innebär ett första steg för ett svenskt erkännande, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - Det här har vi kämpat för hårt runt om i partiet. Nu gäller det bara för oss att vinna valet. Då blir Sverige första landet i EU med att erkänna Västsahara. För oss i SSU är det här den största internationella segern på partikongressen. Detta visar att SSU:s engagemang i frågor kan spela en avgörande roll, säger Johan Büser internationell ledare i SSU:s förbundsstyrelse.