• SSU/

S-prioriteringar på ungdomsarbetslösheten bra – men inte tillräckliga

Idag presenterade Socialdemokraterna sin vårmotion om jobben. Att det behövs ett alternativ till regeringen Reinfeldts passivitet är uppenbart.

I slutet av mars var över 220 000 svenskar arbetslösa. På ett år har arbetslösheten ökat med 75 000 personer. Vi har EU:s näst högsta ungdomsarbetslöshet. Arbetslösheten stiger dubbelt så fort i Sverige som genomsnittet i EU. Allt detta samtidigt som vi beräknas få ett budgetunderskott på 85 miljarder i år, alltså lika mycket som Moderaterna ansvarslöst har sänkt skatten med de två senaste åren.

- Socialdemokraternas prioriteringar på ungdomsarbetslösheten är bra men inte tillräckliga. Det krävs mer. Högerns eget lobbyorgan Svenskt Näringsliv beräknar att 40 procent av Sveriges ungdomar kan vara arbetslösa nästa år. Behovet av rejäla satsningar är akut. Därför kräver vi en riktig jobbgaranti för unga, inte regeringens husarrest. Ingen ungdom ska behöva gå utan arbete i mer än 50 dagar. Kunde vi ge en riktig jobbgaranti till unga på 30-talet kan vi det idag, säger Jytte Guteland förbundsordförande för SSU.

- För att Sverige ska kunna vända förtvivlan till hopp och för att vi ska kunna resa sig oss stärkta ur krisen behöver vi politiker med ledarskap, mod och visioner, politiker som tar ansvar ute på planen, inte som sitter på läktaren och muttrar om ”ett skitår”. Därför gläds jag över att Socialdemokraterna ser problemen som Sverige har, inser att det krävs genomgripande politiska åtgärder, och är beredda att ta ansvar och agera, säger Jytte Guteland.