• SSU/

S-representant träffar Kurdistans vice premiärministern i krigets Irakiska Kurdistan

Gabriel Wikström, medlem av Socialdemokraternas verkställande utskott tillika SSU:s ordförande, träffar idag bland annat Kurdistans vice premiärminister. Sedan igår är Gabriel Wikström, som förste svenske politiker sedan IS attacker, på plats i Erbil, i Irakiska Kurdistan. Han är där för att som representant för Socialdemokraterna bilda sig en uppfattning om katastrofen i landet.

-        Inbördeskriget i Irak har inneburit en fruktansvärd humanitär katastrof. Vi är här för att skapa oss en lägesbild och föra samtal med regeringen i Kurdistan för att se vad vi Socialdemokrater kan göra, säger Gabriel Wikström, S-representant på plats i Erbil.

Första svenske politikern på plats
Gabriel Wikström som besökte Erbil senast i maj i år, är den första ledande svenska politikern som besöker krigsområdet sedan oroligheterna bröt ut tidigare i somras. Igår besökte han Khanaqin, nära fronten för att möta flyktingar och partisekreteraren för PUK (Patriotic Union of Kurdistan). Idag träffar de bland annat Kurdistans vice premiärminister Qubad Talabani och vice utrikesministern för att föra samtal och diskutera vad Sverige för att få slut på katastrofen.

Hållpunkter om besöket
Möte med PUK:s partisekreterare Mala Bakthiar i Khanaqin.
Möten med myndighetsrepresentanter och PUK i Sulaymaniyah.
Möte med vice premiärministern Qubad Talabani och vice utrikesminister i Erbil.
Möten med kristna flyktingar och Yezdikurder som flytt från Sinjarområdet.

Om Gabriel Wikström
Gabriel Wikström är till vardags förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, medlem av Socialdemokraternas verkställande utskott samt riksdagskandidat (plats 5) för Socialdemokraterna i Västmanland.

Gösta Brunnander, pressekreterare
epost:
gosta.brunnander@ssu.se

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.