Slutdebatt mellan Guteland och Wykman i Stockholm

Idag, fredag den 29 maj möts Jytte Guteland, Förbundsordförande SSU, och Niklas Wykman, Förbundsordförande MUF, i en sista debatt före Europaparlamentsvalet. Det kommer att bli en hård debatt som ska visa på skillnaderna i politiken där den viktigaste frågan handlar om ungdomsarbetslösheten. De kommande dagarna fram till valdagen den 7 juni kommer SSU att fortsätta vara ute på gymnasieskolor, arbetsplatser, bostadsområden, gator och torg och kämpa för en förändring i Europaparlamentet.

Enligt en undersökning gjord av Novus Opinion är sysselsättning och jobb den viktigaste frågan inför Europaparlamentsvalet för unga väljare. Vi i SSU håller med om detta och tror på att det går att satsa oss ur krisen genom att investera i Sveriges unga. Det är inte finanskrisen som har tagit bort 70 procent av all utbildning för nya jobb, äventyrat svenska löner och arbetsvillkor i EU och stoppat viktiga klimatinvesteringar. Det har moderaterna och deras högerpakt i Europa gjort. Och nu lånar de till ytterligare skattesänkningar. Vi i SSU undrar vad MUF har för svar på detta? - Näst efter Spanien har Sverige idag Europas högsta ungdomsarbetslöshet. Över 160 000 ungdomar i Sverige är arbetslösa. När de största ungdomskullarna på 20 år snart går ur skolan är det denna verklighet de möter. Då håller det inte att enbart skylla på den finansiella krisen. Nu behövs politisk initiativkraft som både vill lyfta och leda Sverige och Europa ur jobbkrisen, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. Jytte Guteland och SSU har följande schema i Stockholm fredagen den 29 maj: 09:30 – 10:30 Debatt Edicon-gymnasiet Liljeholmen, Jytte Guteland deltar från SSU. 10:00 – 11:00 Skolbesök och debatt Jensen Östra. 12:00 – 13:00 EP-valdebatt Värmdö gymnasium. Jytte Guteland och Niklas Wykman deltar. 13:00 – 15:00 Kampanj på Centralstationen - T-Centralen. 14:00 – 15:00 Debatt på Jensen Östra, Jytte Guteland deltar. 22:00 – 23:30 SSU har nattöppen valstuga på Medborgaplatsen.