Socialdemokraterna ger löfte om föryngring

Idag beslutade den socialdemokratiska partikongressen att anta SSU:s krav om målsättningen att 25 procent av de valbara på Socialdemokraternas listor ska vara under 35 år. Partikongressen beslutade också att ett stort steg för att nå detta ska gälla i valrörelsen 2010.

- Vi är lättade att den socialdemokratiska partikongressen hade insikten om att krafttag behövs för att föryngra de beslutande parlamenten. Läget är allvarligt idag, partiets medelålder bland kandidaterna till kommuner, landsting och riksdag är skrämmande hög. Socialdemokraterna måste ge en tydlig signal att skärpning krävs i landets valkretsar om inte de socialdemokratiska representanterna ska bli ännu äldre efter valet 2010 än vad de är idag, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - Partikongressbeslutet om föryngring på de socialdemokratiska listorna är viktigt, men vi SSU:are kommer inte att slappna av förrän detta efterlevs i partiorganisationen, säger Jytte Guteland. - Ungas utanförskap från de beslutande församlingarna har ett politiskt pris. Ungas frågor hamnar i skymundan. Det är inte bara en rättvisefråga att de unga finns i de beslutande församlingarna, det handlar också om politikens innehåll, avslutar Jytte Guteland.