Socialdemokraterna teknik- och ungdomsfientliga!

Socialdemokraterna är teknik- och ungdomsfientliga när de nu accepterar IPRED-lagen. Tyvärr faller de i samma fälla som den moderatledda regeringen.SSU ser allvarligt på att socialdemokraterna inte vågar säga nej till IPRED-lagen.

- Det är de som piratkopierar i kommersiellt syfte och skiv- och filmbranschens teknikfientliga inställning som är problemet. Jag förstår inte varför de då inte vågar börja om från början tillsammans med den unga generationen och ta fram en fungerande lagstiftning som bygger på framtidens teknik. Nu försöker de snygga till en lag som är gammalmodig redan innan den beslutas, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU

I Danmark har de redan infört en motsvarande lag. Där har redan ett tusental hotbrev gått ut till ungdomar och familjer. Där krävs familjerna på pengar, annars riskerar de en stämning i en civil domstol utan stöd från staten. Om IPRED – lagen skulle antas även i Sverige skulle vi få liknande utveckling här.

- Ny teknik är positivt. Det hjälper till att sprida information i en allt snabbare takt och det har en hel generation nu anammat. Genom internet kan du från ditt rum ta del av all möjlig och omöjlig kultur. Det är något positivt som vi måste stödja, avslutar Jytte Guteland

SSU kommer att kräva av det socialdemokratiska partiet att de röstar nej till IPRED. Först efter det kan en hearing med teknikbranschen och den unga generationen genomföras, med syfte att redan från början ta fram en fungerande lag.