Socialdemokratisk framgång i kyrkovalet - första kommentar

Årets kyrkoval ser ut att bli en stor framgång för Socialdemokraterna som med all sannolikhet blir största nomineringsgrupp i kyrkomötet. De rödgröna nomineringsgrupperna går alla framåt medan allianspartiernas nomineringsgrupper backar. Dessutom visar de första rapporterna ökat valdeltagandet generellt och ökat valdeltagande bland unga väljare.

- Vi fick stor uppmärksamhet för SSU:s kyrkovalskampanj. Vi tycker att vi lyckats väl när vi hör rapporterna om ökat valdeltagande bland unga, liksom att Socialdemokraterna ökar och återigen blir största nomineringsgrupp, säger Ellinor Eriksson, förbundssekreterare på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU, i en första kommentar.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.