Sommarskola ett steg på vägen – men inte tillräckligt

I dag presenterade Socialdemokraterna ett förslag på utökad skolplikt. Förslaget innebär att elever i grundskolan som inte når upp till fullständiga betyg får möjlighet att under några sommarveckor gå i skola för att komplettera sina betyg. SSU:s förbundsordförande, Gabriel Wikström, välkomnar förslaget men vill se ytterligare satsningar.

- Det är ett bra första steg som Socialdemokraterna presenterade och SSU står bakom förslaget. Men vi vill också vara tydliga med att det inte räcker med att utöka skolplikten över sommaren. Vi vill se en generell höjning av skolplikten upp till 18 år. Det är en förtydligande av ansvaret då politiken måste stå till svars om elever inte når godkända betyg i grundskolan, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande på SSU.

Under den borgerliga regeringen har anslagen till skolan minskat och andelen elever som inte har tillräckliga betyg för att studera vidare på gymnasiet har ökat, vilket bekräftas av till exempel Skolinspektionens senaste rapport. Bara i år skär regeringen ner gymnasieskolan med 675 miljoner vilket motsvarar närmare 1 300 lärartjänster.

- Vi vet att de ungdomar som har störst risk att hamna i långvarig arbetslöshet är de som saknar gymnasiebetyg. Därför måste vi öka anslagen och öka antalet lärare och undervisningstimmar i skolan. Först då kan vi tidigt fånga upp de elever som riskerar att inte få fullständiga betyg och hamna i arbetslöshet. Det är bra för den enskilde eleven men är också för hela samhället, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se