SSU: FP:s förslag för fler bostäder är tandlöst

Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU är kritisk till FP:s utspel om skattelättnader för bosparande. Förslaget syftar till att minska bostadsbristen, men är i själva verket tandlöst, menar SSU-toppen.

- Vad Sverige behöver idag är en bostadspolitik som på allvar investerar i bostadsbyggande. Bristen finns över hela landet och förvärras varje år. Ännu ett skatteavdrag innebär ett mindre hållbart skattesystem utan att vi får någon lösning på bostadskrisen, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund –SSU.

Idéerna saknas

Folkpartiets förslag är tänkt att öka sparandet och underlätta rörligheten på bostadsmarknaden. Enligt Boverkets utredningar saknas 92 000-156 000 bostäder.

- Förslaget som folkpartiet nu lägger är ett bevis på att regeringen saknar de idéer som krävs för att bygga bort bostadsbristen. Borgerligheten har under lång tid urvattnat skattesystemet med en oöverskådlig mängd avdrag och undantag, säger Gabriel Wikström.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.