SSU: inför avgörande inflytande för kommuner

Gabriel Wikström, förbundsordförande i Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, är djupt kritisk mot friskolesystemet efter den senaste tidens avslöjanden om skolors bortgallring av elever med särskilda behov. SSU-toppen föreslår att förslaget om kommuners avgörande inflytande vid etablering av friskolor ska införas så snart som möjligt.

-        Det är uppenbart att den svenska skolan håller på att haverera. Skolan måste vara en plats där unga människors livschanser jämnas ut, inte tvärt om som idag. För att detta ska bli verklighet måste politiken ta ett samlat grepp och ge kommuner avgörande inflytande vid friskoleetablering, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

SSU:s förslag om det avgörande inflytandet antogs av Socialdemokraternas partikongress tidigare i år och innebär att kommunen ska ha vetorätt vid nyetablering av fristående skolor. På så sätt hoppas S och SSU att kommunen ska kunna kvalitetssäkra undervisningen och se till att elever och föräldrar kan ställa samma krav som på en kommunal skola.

-        Idag har vi ett system som öppnar upp för oseriösa aktörer med vinstintresse som största drivkraft vilket många gånger går ut över eleverna. Kommunen måste ha möjlighet att kunna ta ansvar för den verksamhet den finansierar. Allt annat är oseriöst, säger Gabriel Wikström.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Om kommunalt avgörande inflytande

SSU vill att en icke-vvinstprincip som innebär att värdeöverföringar begränsas till ränta på insatt kapital ska vara gällande inom vård,skola och omsorg. Därutöver ska kommunerna ha en vetorätt som innebär att alla kommuner ges möjlighet att påverka nyetablerngar av skolor. På samma sett ska kommunerna ha möjlighet att ställa minimikrav för sociala villkor i upphandling av välfärdstjänseter.

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.