• SSU/

SSU åker till Norge för att stötta AUF i den norska valrörelsen

Den 12 september är det lokalval i Norge. För att hjälpa AUF i slutspurten av den norska valrörelsen reser över 80 SSU:are till Norge nu på torsdag.

Det norska valet närmar sig med stora steg. Under veckan kommer SSU:are från hela Sverige att ta sig till Oslo, Bergen och Trondheim för att stötta AUF i deras valkampanj. Viktiga frågor för AUF i lokalvalet handlar om hur Norge ska få bättre utbildning, mer och billigare kollektivtrafik samt ett kulturutbud för alla.

–    Vi är här för att stötta den demokratiska processen och möjliggöra för AUF att bedriva en fullgod valrörelse. I praktiken handlar det om allt från att klistra kuvert och dela flygblad till att knacka dörrar och delta på torgmöten, säger Gabriel Wikström, nyvald förbundsordförande för SSU.

Årets stödinsats i det norska lokalvalet är speciell, även om SSU och AUF har en lång tradition av att hjälpa varandra i valrörelser. Terrordåden i Norge har rivit djupa sår i hela den norska arbetarrörelsen. Många SSU:are ser det därför som extra viktigt att hjälpa till just i år.

–    AUF drabbades hårt av attentatet på Utöya, både numerärt och emotionellt. Vi hoppas kunna dela deras börda och göra det enklare för dem att bedriva valrörelse i en svår tid, säger Gabriel Wikström.

–    Vi vill visa att solidaritet är mer än vackra ord. Efter terrordådet på Utöya är det viktigare än någonsin att vi håller ihop och stöttar varandra, avslutar Gabriel Wikström.

För upplysningar och kommentarer, kontakta Marcus Strinäs, presskontakt, på 073-519 01 07 eller marcus.strinas@ssu.se