• SSU/

SSU bjuder in Björklund till möte om massuppsägningarna i skolan

Nu tvingas 75% av landets kommuner att säga upp personal i skolan. En ny generation elever riskerar att få vara med om samma sak som hände skolan i 90-talskrisen. SSU menar att utbildningsminister Jan Björklund måste ta ansvar och föreslår riktade statsbidrag för fler lärare i skolan.

- Björklund säger att han vill ta ökat statligt inflytande över skolan men nu i krisen när staten verkligen skulle behöva hjälpa abdikerar han från ansvaret, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU.

- Massuppsägningarna i skolan är ett svek från regeringen. SSU har idéer för att skydda eleverna och för att behålla och skapa fler jobb. Vi vill bland annat ha riktade statsbidrag för fler lärare i skolan, säger Jytte Guteland.

- Konjunkturinstitutet har gjort bedömningen att det skulle behövas tre miljarder kronor redan i år och nio miljarder nästa år till kommunerna för att bland annat värna skolan från massuppsägningar. Regeringen har bara tillsatt hälften av den summan. Om regeringen vill skydda skolan och värna jobben borde man lyssna på KI, avslutar Jytte Guteland.

Jan Björklund är varmt välkommen till SSUs förbundsexpedition för ett möte om hur han kan hålla sitt löfte att värna skolan genom ett ökat statligt ansvar (Se inbjudan).

För mer information om vad SSU kommer att ta upp med utbildningsminister Jan Björklund kontakta pressekreterare Ingela Nilsson, 0735-190107.