SSU bjuder in hovrätten på emoji-kurs

Idag meddelade Hovrätten i en dom att en manlig lärare frias från sexuellt ofredande efter att ha skickat meddelanden till en 13-årig elev med med uppenbar sexuell anspelning. I en chattkonversation skickade den manliga läraren en aubergine-emoji följt av kommentarer som att ”det var tur att flickan inte hade snuskig fantasi” och att eleven blivit “jävligt snygg”. Trots detta bedömde hovrätten att det inte innehöll sexuella anspelningar.* Bland unga är det uppenbart att emojin anspelar på det manliga könsorganet. Sexuella kränkningar i skolan och på nätet måste tas på större allvar. Därför bjuder nu SSU in hovrätten på emoji-kurs för att höja kunskapen om sexuella trakasserier.

–Jag blir extremt provocerad över den här domen, för det visar att rättsväsendet inte har tillräckligt med kunskap för att ta sexuella trakasserier i skolan på allvar. Vi måste se till att det här inte händer igen, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

*https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/larare-frias-efter-skickat-aubergine-emoji-till-13-arig-elev

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare

E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Läs mer på www.ssu.se