SSU bjuder in till Nätfight

Den 25 november genomför SSU kampanjen ”Nätfight – låt inte fördomar härja fritt på nätet”. Under dagen kommer SSU:are runt om i landet att bemöta främlingsfientliga, rasistiska och fördomsfulla inlägg och kommentarer på sociala medier, webbtidningar och forum. Oavsett om man är SSU:are eller inte välkomnar SSU alla som vill vara med och ta fighten mot fördomar på nätet att delta.

Syftet med kampanjen Nätfight – låt inte fördomar härja fritt på nätet är att bemöta fördomsfulla och främlingsfientliga inlägg och kommentarer på nätforum, i sociala medier och webbtidningar men också uppmuntra goda exempel och kommentarer.

-      Många av artikelkommentarerna på till exempel tidningars webbsidor har främlingsfientliga förtecken. Samtidigt vet vi att den stora majoriteten av svenska befolkningen inte delar dessa rasistiska åsikter. Därför är det viktigt att alla vi, oavsett om man är SSU:are eller inte, tar ställning och står upp mot främlingsfientligheten på nätet, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU.

Nätfight – låt inte fördomar härja fritt på nätet äger rum den 25 november. Utöver sina medlemmar runt om i landet kommer SSU på olika sätt uppmana och bjuda in andra organisationer att delta i kampanjen.

-      Självklart räcker det inte att vi bemöter fördomar på nätet under en dag. Vi hoppas dock att vår kampanj blir ett startskott för alla som deltar att mer aktivt och löpande bemöta de främlingsfientliga krafterna på nätet, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se