SSU bygger hus – med alliansens 69 bostadsutredningar

Bostadsbristen är en av Sveriges största utmaningar. Idag har över hälften av Sveriges kommuner brist på bostäder. Den borgerliga regeringen har åstadkommit 69 bostadsutredningar sedan 2010 – men inte ett ökat bostadsbyggande. Därför lanserar SSU initiativet ”Bo i en utredning”, ett upprop för ett ökat bostadsbyggande.

Gabriel Wikström maler ner alla alliansens utredningar och bygger ett hus.

-      Den alarmerande bostadsbristen är en av de viktigaste politiska frågorna för unga men frågan har prioriterats bort av den borgerliga regeringen. Med vårt initiativ vill vi lyfta frågan och våra politiska förslag. Vi vill också på ett skämtsamt sätt låta de 69 borgerliga utredningarna komma till nytta, eftersom de inte bidragit till att öka bostadsbyggandet, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges socialdemokratiska Ungdomsförbund.

Bo i en utredning
www.boienutredning.se finns uppropet och filmen.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.