SSU demonstrerar mot rasism och främlingsfientlighet

Idag den 6 december samlas återigen främlingsfientliga grupper i Salem utanför Stockholm. Rasismen och främlingsfientligheten växer i vårt land och återigen marscherar nazister på våra gator. Detta kan vi inte acceptera och därför demonstrerar SSU tillsammans med LO och Ung Vänster på Södermalm idag under parollen ”Ställ upp mot främlingsfientlighet och rasism – Stoppa det nazistiska våldet”.

- Idag samlas åter igen nynazister i Salem, främlingsfientliga krafter som är på frammarsch i Sverige. Därför är det viktigare för mig som ordförande i SSU mer än någonsin att ta ställning mot rasism och främlingsfientlighet. I ett demokratiskt samhälle är det viktigt att vi möter de odemokratiska grupperna med demokratiska protester. För den dagen vi slutar protestera är demokratin hotad säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

- Det är ett hårdare och kallare Sverige som växt fram. Retoriken som används i debatten pekar ut olika grupper som tärande på samhället, att vissa gruppen inte anstränger sig eller behöver hårdare regler för att anpassa sig till vårt samhälle. Detta skapar en grogrund för fördomar och banar väg för rasistiska och främlingsfientliga partier att få en plats i vår riksdag. Vi måste istället kämpa för ett sammanhållet samhälle fritt från rasism och främlingsfientlighet avslutar Jytte Guteland.

Fakta:
Lördagen den 6 december klockan 15.00
Slussen, Södermalm.
Medverkar gör bland annat SSUs förbundsordförande Jytte Guteland, f.d. kulturminister Bengt Göransson, Marika Lagercrantz och Johan Lindholm från Byggnads.
Underhållning från Svensk Pop.