SSU följer upp uppmärksammad kyrkovalskampanj med ny film

I tisdags lanserades kyrkovalskampanjfilmen ”PS: Glöm inte att Jesus var sosse” av Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU. Filmen fick explosionsartat genomslag, framför allt i de sociala medierna. Nu kommer den andra filmen i kampanjen: ”Låt inte rasister, homofober och antifeminister komma in i svenska kyrkan”.

-       Med den första filmen ville vi visa på de värderingar som vi vill ska genomsyra den svenska kyrkan. Med den nya filmen vill vi tvärt om visa på konservativa och reaktionära värderingar som hotar att komma in i kyrkan., säger Vidar Aronsson, valgeneral på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Digital folkrörelsekampanj
SSU:s kyrkovalskampanj är en folkrörelsekampanj, i huvudsak baserad i digitala kanaler. Utöver valfilmer består kampanjen av Facebook-annonsering, digitala affischer och flyers. Mobilisering och spridning ansvarar alla SSU:s 10 000 medlemmar för. I filmen representeras rasismen, homofobin och antifeminister av illustrerade figurer som kan tolkas som Jimmy Åkesson, Vladimir Putin och Göran Hägglund.

-       Karikatyrerna i filmen representera de värderingar som vi inte vill ska få ta plats i Svenska kyrkan. Filmen är lite spetsig och kan säkert röra om. Men man ska komma ihåg att vår målgrupp är 16 - 24-åringar i första hand och därför ville vi använda humor och tydliga kontraster. Vi är väldigt nöjda med kampanjen så här långt, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU

Kyrkoval 15 september
Kyrkovalet äger rum den 15 september. Alla som är 16 år och äldre och som är medlemmar i Svenska Kyrkan kan rösta. Socialdemokraterna driver att svenska kyrkan ska fortsätta utvecklingen mot en öppen och demokratisk folkkyrka och har bland annat drivit igenom möjligheten för kvinnor att bli präster och samkönade äktenskap-

Om kampanjfilmen ”Låt inte rasister, homofober och antifeminister komma in i svenska kyrkan”.
Koncept och idé: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU
Manus: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU
Bildmanus och animation: Katla Studios/Future Museum
Produktion: Katla Studio

Mer information om SSU:s kyrkovalskampanj hittar du på http://www.ssu.se/kyrkoval. Se filmen här.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.