SSU fördömer Israels attacker mot Gaza

Den senaste veckans våld i Gaza fortsätter att eskalera. Israel intensifierar sina attacker genom flyganfall och mobilisering av tusentals soldater och pansarvagnar samtidigt som Hamas fortsätter att avfyra raketer mot Israel. FN och andra internationella samfund vädjar om vapenvila för båda parter men står för närvarande i praktiken handlingsförlamade. SSU fördömer allt våld och kräver att Sveriges regering erkänner Palestina som medlemsstat i FN.

-      Våldet från båda sidor måste upphöra och Israel måste dra tillbaka sina tusentals soldater och pansarvagnar som står reda att göra intåg i Gaza. Det första steget mot en fredlig lösning är att Palestina får ett non-state medlemskap i FN. Därför måste Sveriges regering rösta ”ja” till palestinskt medlemskap i FN under omröstningen som äger rum i slutet av november. Allt annat vore en katastrofalt svek från Sverige, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för SSU.

Israel är nu inne på sin sjätte dag i den militära operationen. Hittills har minst 90 personer dödats och över 700 har skadats.

-      Kärnfrågan är Israels ockupation av Gaza, där omkring en och en halv miljoner människor är inlåsta i världens största utomhusfängelse mellan en mur och havet. Det är inte konstigt att en känsla av hopplöshet och övergivenhet tar över, i synnerhet när det internationella samfundet tiger, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för SSU.

SSU:s förbundsstyrelse skulle i fredags till Palestina och Israel på en studieresa för att lära sig mer om situationen i mellanöstern, men blev i sista stund tvungna att ställa in resan på grund av det eskalerade våldet.

-      Det är mycket beklagligt att SSU:s förbundsstyrelse inte kunde genomföra resan till Palestina och Israel men våra tankar går först och främst till människorna på plats i Gaza som inte, till skillnad från oss, kan välja att fly kriget och eländet, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se