SSU fördömer misshandeln av den 16:åriga SSU-medlemmen

I torsdags misshandlades en 16:årig SSU-medlem mitt i centrala Malmö. SSU:s förbundsledning fördömer nu händelsen och är orolig för den senaste tidens samhällsutveckling.

-                 Vi har sett hur det politiska våldet ökat i samhället. Det är en utveckling som tyvärr bekräftas av misshandeln av medlemmen tidigare i veckan. Vi alla måste nu ta ansvar för den här otäcka samhällsutvecklingen och försöka vända den, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Ingen ska behöva vara rädd.

Ellinor Eriksson, förbundssekreterare i SSU, är djupt upprörd över det inträffade.

-                 Vi ser mycket allvarligt på det som har hänt. Man ska aldrig behöva vara rädd för att vara politiskt aktiv. Jag har pratat med tjejen och vi ger allt stöd som vi kan bistå med, säger Ellinor Eriksson.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.