SSU ger antirasistiskt pris till Make Equal

22 juli-utmärkelsen
För att hedra minnet av människorna som omkom i attentatet på Utøya och i Oslo den 22 juli 2011 har SSU-förbundet instiftat 22 juli-utmärkelsen. Det är ett pris som varje år den 22 juli kommer delas ut till en antirasistisk förebild som gjort betydande insatser mot högerextremismen. Syftet med utmärkelsen är att institutionalisera minnet av dem som omkom i det fruktansvärda terrordådet och belysa vilka idéer som låg bakom terrordådet.

Att måltavlan för terrordådet på Utøya var unga socialdemokrater var ingen slump.Socialdemokratin är fascismens främsta motpol. Genom 22 juli-utmärkelsen för vi offrens minne och kamp vidare i framtida generationer, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Årets pristagare Make Equal
22 juli-utmärkelsen delas ut för första gången i år och SSU har valt att ge utmärkelsen till jämlikhetsorganisationen Make Equal. De får en symbolisk prissumma på 5000 kr för att föra den antirasistiska kampen vidare.

Motiveringen till årets pristagare av 22 juli-utmärkelsen Make Equal lyder:

”Make Equal är en organisation som lösningsorienterat och effektivt både utvecklar nya metoder för jämlika verksamheter och bildar opinion. Make Equal stod för sommarens i särklass viktigaste konstverk och påminnelse i form av en skohög i Almedalen. Kampanjen #ochjagprotesterade sprider sig nu till andra platser och påminner om vad normaliseringen av nazism leder till. Därför är Make Equal en antirasistisk förebild som tilldelas SSU:s 22 juli-utmärkelse."

Läs mer om Make Equals arbete här: https://makeequal.se/om-oss/

Amanda Borg, kommunikationschef
E-post: amanda.borg@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

Snabbfakta

22 juli-utmärkelsen är ett nyinstiftat antirasistiskt pris från SSU-förbundet vars syfte är att föra minnet vidare av offren från den 22 juli genom att uppmärksamma en antirasistisk förebild

Citat

Att måltavlan för terrordådet på Utøya var unga socialdemokrater var ingen slump. Socialdemokratin är fascismens främsta motpol. Genom 22 juli-utmärkelsen för vi offrens minne och kamp vidare i framtida generationer