SSU hjälper Moderaterna med jobbförslag

För tredje året i rad presenterade tidningen Fokus sin ranking av Sveriges kommuner ur ett integrationsperspektiv. Gnosjö kommun intog första platsen även i år precis som 2008, på andra plats kom Knivsta och på tredje plats Hylte. Efter prisutdelningen på Södra bar i Stockholm var det dags för den första debatten mellan Socialdemokraternas nytillträdda partisekreterare Ibrahim Baylan och Moderaternas gamla partisekreterare Per Schlingmann. Baylan skötte sig bra och pressade Schlingmann på regeringens misslyckade jobbpolitik, men det tydligaste besked var att Moderaterna fortfarande inte kan svara på frågan – om de tänker samarbeta med Sverigedemokraterna om de kommer in i riksdagen. Otydliga var moderaterna också om jobben. Istället för att presentera nya förslag återkom Schlingmann ständigt till att regeringen inte klarar att hantera den internationella krisen.

Det är ett och ett halvt år kvar till valet. Sveriges unga kan inte vänta till 2010. Jobbkrisen är här nu. För att hjälpa moderaterna att regera fram till valet har SSU skrivit ett brev till Schligmann med tips på hur Moderaterna kan förbättra sin jobbpolitik.

Öppet brev till Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann:

Hej Per!

Det var tråkigt för dig att du förlorade din första debatt mot Ibrahim Baylan. Vi förstår om du känner dig illa till mods när du måste försvara regeringen och deras passivitet nu när Sverige skulle behöva ett tydligt ledarskap.

Vi står mitt i den svåraste jobbkrisen på decennier. Ungdomsarbetslösheten är den näst högsta i Europa. Mer än 100 000 svenskar har varslats bara de senaste månaderna. Arbetslösheten här i Sverige stiger nu snabbare än i de flesta EU-länder. Krisen slår också mot välfärden med varsel och uppsägningar av bland annat lärare, sjuksköterskor och socionomer.

Läget kräver politisk initiativkraft men du, Per, och regeringen är fortsatt kvar i samma retorik och analyser som innan krisen. Det är därför inte konstigt att ni tvingas skylla allt på världsekonomin och därmed hoppas ni slippa skuld för att inget görs av er här och nu.

Vi i SSU tror på Sverige och vet att det går att investera oss ur krisen. För att ni inte ska vara helt handfallna fram till valet 2010 har SSU en rad med tips på hur ni kan skapa en bättre jobbpolitik för Sveriges och för landets unga.

- Inför en skattereduktion motsvarande 90 procent av arbetsgivaravgiften för företag som anställer en långtidsarbetslös ungdom, mot att det är en tillsvidaretjänst.
- Investera i ett brett utbildningspaket med fler platser i högskolan, KY-utbildningar och komvux.
- Satsa på fler platser för att möta behovet av nyrekrytering inom välfärden. Satsa de 10 mdr kronor som SKL vill ha till Sveriges kommuner och landsting. Det ger jobb och minskar antalet varsel i offentlig sektor.
- Inför mikrolån till småföretagande
- Investera i infrastruktur och gröna jobb. Bygg ut järnvägen och snabbspåren.
- Investera i att upprusta miljonprogrammen. Det ger fler jobb.
- Höj studiemedlen så att fler kan och vågar studera. Högre studiemedel ger ökad konsumtion, ger fler jobb. Skattesänkningar för de rikaste har inte den effekten.
- Inför ett kunskapslyft, så unga får möjlighet till en klar gymnasieexamen.
- Bygg ut högskolan, så 80- och 90-talisterna får samma chans till vidareutbildning. Forskning och utbildning ger fler jobb.
- Reparera arbetsmarknadsutbildningarna och komvux. Kunskap och praktik ger fler jobb.

Sist men inte minst. Om du inte orkar följa en enda av dessa uppmaningar, så finns det ändå en viktig uppgift som regeringen måste klara. Ni måste ge hopp i en svår tid. Ni måste ge hopp om välfärden, framtiden, jobben, industrin och handeln. Era dystra profetior om att ”vi inte har råd att satsa på jobb” tynger en redan svag ekonomi. Ni behöver ge injektioner till den svenska ekonomin. Följ USA och Obamas exempel.

Jytte Guteland
Förbundsordförande SSU