SSU i Uganda för att stödja HBT-rörelsen

Idag åker SSU:s förbundssekreterare Ellinor Eriksson till Uganda, det östafrikanska land som väntas införa dödsstraff mot homosexuella handlingar. I Uganda kommer Ellinor bland annat att träffa flera HBT-organisationer som arbetar mot den föreslagna lagstiftningen. På plats ska hon även leda några av SSU:s systerorganisationer i samtal om interndemokrati och jämställhet.

-      SSU har alltid haft ett starkt engagemang i internationella frågor. Vi vill på plats visa vårt stöd, både för våra systerorganisationer och för de organisationer som trots motvind inte slutar kämpa för grundläggande fri- och rättigheter för HBT-personer i Uganda, säger Ellinor Eriksson, förbundssekreterare på SSU.

Bland de organisationer som SSU ska träffa finns Icebreakers, en organisation som vänder sig till unga homosexuella. Icebreakers är en del av den större paraplyorganisationen PRUDENTLIG som verkar för sexuella minoriteters rättigheter i Uganda.

Om Icebreakers och PRUDENTLIG:
Icebreakers vänder sig till unga homosexuella människor, främst killar, och ger dem stöd och utbildning. Icebreakers kontor fungerar som en slags "fristad" för ungdomar som har kommit ifrån familjen, där de bland annat får ta del av sexualundervisning och sociala sammankomster.

PRUDENTLIG verkar för homosexuellas rättigheter i Uganda. Vd för organisationen är Frank Mugisha, erkänd föreläsare i internationella kretsar och bland annat Harvard-stipendiat.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se