SSU-kampanjen som ska sänka högerns låglönepolitik

Idag startar SSU:s vårkampanj som tar strid mot högerns lönesänkningspolitik. Under en landsomfattande storsatsning kommer ungdomsförbundet gå till motangrepp mot borgerlighetens politik – genom hundratals skolbesök, en kampanjfilm med en hamster i huvudrollen och med hjälp av Snapchat.

De borgerliga partierna och ett antal aktörer på arbetsgivarsidan har den senaste tiden på olika sätt förespråkat sänkta ingångslöner. Enligt förespråkarna ska sänkta löner få in fler unga och nyanlända på arbetsmarknaden. Men nu går SSU till motangrepp.

- Högern vill låsa in unga i påhittade låglönejobb. Om deras politik blev verklighet skulle det försvåra för unga att bli vad de vill. Det är beprövad idioti som vi tar strid mot i vår nya kampanj, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Kampanj i hela landet

Under de tre veckor som kampanjen pågår kommer SSU ge sig ut på skolor i hela Sverige för att prata med elever om framtidens arbetsmarknad. Samtidigt pågår kampanjen på Snapchat, ett av de snabbast växande sociala medierna för unga. SSU vill på detta sätt rikta sig direkt till sin målgrupp. Utöver det innehåller kampanjen även en film om arbetsmarknadens utmaningar – med en hamster i huvudrollen. Syftet är att på ett humoristiskt sätt visa på konflikten mellan högerns låglöneagenda och SSU:s utbildningslinje.

- Under tre veckor kommer vi prata med tusentals unga ute på skolor och i sociala medier om skillnaden mellan högerns låglöneagenda och SSU:s förslag om att alla ska kunna utbilda sig och bli det de drömmer om, säger Philip Botström.

Om kampanjen

Kampanjen pågår under tre veckor. Under kampanjen ska minst 250 skolbesök genomföras över hela Sverige. Kampanjen kommer kunna följas på SSU:s Snapchat under hela kampanjen och på www.ssu.se/thekeytosuccess finns filmen som förklarar konflikten mellan högerns låglöneagenda och SSU:s utbildningslinje.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström