SSU kommenterar Håkan Juholts avgång

Idag avgick Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt. SSU:s förbundsordförande Gabriel Wikström beklagar omständigheterna kring Håkan Juholts avgång, men ser nödvändigheten i beslutet.

Beskedet kom idag på en extrainsatt presskonferens i Oskarshamn.

- Det är beklagligt att det har gått så här långt, men det var till sist nödvändigt för partiets bästa. Mot slutet hamnade allt fokus på Håkan Juholt, istället för på våra politiska förslag. Det blev en ohållbar situation, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för SSU.

- Nu är det viktigt att partiet samlar sig, blickar framåt och fokuserar på de utmaningar som Sverige står inför, säger Gabriel Wikström.

- På sikt är det viktigt att vi har en öppen process kring det framtida partiledarskapet. Jag vill se flera olika kandidater som öppet ställer upp mot varandra i debatter och hearings. Socialdemokraterna förtjänar en riktig nystart – och det måste även innefatta hur vi väljer våra högsta politiska företrädare. Vi måste få en större bredd bland våra företrädare och framförallt behöver vi en föryngring, avslutar Gabriel Wikström.

För upplysningar och kommentarer, kontakta Marcus Strinäs, presskontakt, på 073-519 01 07 eller marcus.strinas@ssu.se