SSU kommenterar Israels frihetsberövande av SSU-medlemmar

Efter att fyra SSU:are förvägrats inträde i Israel och varit frihetsberövade i nästan ett dygn är SSU djupt kritiska mot Israels agerande.

-                 Jag är djupt oroad för Israels brist på respekt för fredligt arbete och mänskliga rättigheter. Israels jakt på terrorister har gått för långt, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU.

Avvisade på flygplatsen

Torsdagen den 21 november åkte fyra SSU:are i en delegation från Olof Palmes internationella center till Tel Aviv för att delta i ett nätverksmöte mellan svenska och palestinska organisationer. På flygplatsen nekades de inresa i Israel och hölls i förvar i flera timmar. Projektgruppen befinner sig just nu i Istanbul där de väntar på hemresa till Stockholm.

-                 Nu ligger fokus på att få hem våra medlemmar och ge dem det stöd de behöver, säger Gabriel Wikström.

Se även: http://palmecenter.se/sv/Vad-tycker-vi/Nyheter/131122-Projektaktiva-avvisade-fran-Israel/

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.