SSU kommenterar Stefan Löfvens Almedalstal

Idag, på Almedalsveckans sista dag, talade Stefan Löfven. Bland annat presenterade han ett startpaket för tidiga insatser i skolan. Löfven tog även upp SSU:s förslag om en 90-dagarsgaranti för att bekämpa den höga ungdomsarbetslösheten. - Almedalsveckan avslutades med veckans bästa tal. Jag är mycket glad att Stefan Löfven tog upp ungdomsarbetslösheten och skolan, och att talet hade stort fokus på internationella frågor, jämställdhet och hållbarhet, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU.

Under talet presenterade Stefan Löfven ett startpaket för tidigare insatser i skolan. I paketet ingår bland annat mindre skolklasser, 1 000 fler speciallärare och specielpedagogeroch läxhjälp till alla elever.

- Jag tror att elever liksom lärare och föräldrar känner att klasserna är för stora och att elever inte får den kunskap de har rätt till. SSU är mycket positiva till förslaget om ett skolpaket, säger Gabriel Wikström.

I talet nämnde också Stefan Löfven 90-dagarsgarantin som den viktigaste insatsen för att bekämpa den skyhöga ungdomsarbetslösheten.

- Som SSU:are är jag självklart stolt över att Stefan Löfven pratade om vår 90-dagarsgaranti. Socialdemokraterna vill investera i ungdomar medan den moderatledda regeringen passivt tittar på när allt fler unga hamnar i arbetslöshet, avslutar Gabriel Wikström.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se
Twitter: @marcusstrinas

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.