SSU-kongress i Uppsala: En annan värld är möjlig

SSUs 35:e kongress

Den 2-7 augusti i år arrangerar Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, sin 35:e kongress. Temat för årets kongress är internationell solidaritet och under parollen ”En annan värld är möjlig” kommer 400 SSUare att samlas i Uppsala för att besluta om de kommande två årens politiska verksamhet. Att Västsahara fortfarande ockuperas av Marocko, att hetsen mot den muslimska världen blir alltmer accepterad, och att den humanitära situationen i Gaza enligt FN är värre än någonsin är bara några av skälen till varför SSU vill kämpa för att den internationella solidariteten inte glöms bort.

På kongressen kommer ombuden att anta ett nytt handlingsprogram för SSU samt välja en ny förbundsstyrelse och ledning. Det blir några intensiva dagar med många politiska diskussioner. Kongressen kommer att äga rum på Uppsala Konsert och kongress och totalt förväntas ca 500 personer närvara under veckan.

- Jag ser fram emot en spännande kongress i Uppsala med många politiska diskussioner. Det är nu vi ska lägga upp riktlinjerna för de kommande två åren som bland annat innehåller ett avgörande val för att bryta ungdomsarbetslösheten, stärka den svenska välfärden och öka Sveriges engagemang i världen, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.

- Vi i Upplands SSU-distrikt är stolta över att få stå som värdar för årets SSU-kongress. Vår målsättning är givetvis att hela Uppsala ska märka att SSU är i stan, säger Manuel Firpo, ordförande Upplands SSU-distrikt.

Pressinbjudan:
SSUs 35.e Kongress kommer att äga rum den 2-7 augusti på Uppsala Konsert och Kongress.
Media är välkomna att närvara på kongressen och kan skicka anmälan för ackreditering till pressekreterare Ingela Nilsson på ingela.nilsson@ssu.se. Uppge namn och vilket medium ni representerar samt under vilka dagar ni vill besöka kongressen.