• SSU/

SSU kräver att Carl Bildt agerar mot dödsdomen mot Sakineh Mohammadi

​Sakineh Mohammadi Ashtiani dömdes 2006 till fängelse och 99 piskrapp för att ha begått äktenskapsbrott med mannen som hade dödat hennes make. Denna dom kom sedan att ändras till avrättning genom stening. Domen mot Sakineh väckte stora protester runt om i världen och ledde till att steningen sköts upp, men idag (tisdag) kom rapporteringar om att steningen ändå ska verkställas imorgon. Samtidigt som dessa grymma övergrepp mot mänskliga rättigheter sker i Iran ska ett antal iranska parlamentariker komma på artighetsvistelse till svenska UD och riksdagen.

- SSU är starkt kritisk till att den svenska regeringen tillåter representanter från en diktatur göra besök i Sveriges demokratiska finrum, riksdagen. Det är lika orimligt som att förutsättningslöst ta emot en delegation från Nordkorea. Detta är något helt annat än att själv uppvakta en diktatur med krav om förändring. Vi kräver nu att regeringen agerar för att stoppa avrättningen av Sakineh och ställer de iranska parlamentarikerna till svars för kränkningar av de mänskliga rättigheterna, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.