• SSU/

SSU kräver att kommunerna upprättar krisplaner för att bekämpa ungdomsarbetslösheten

Ungdomsarbetslösheten fortsätter att stiga. Swedbank uppger att ungdomsarbetslösheten i Sverige nådde 24,3 procent i september, att jämföra med en nivå på 19,4 procent under motsvarande månad ifjol. I veckan skickar SSU ett brev till kommunstyrelserna runt om i landet med kravet att kommunerna upprättar krisplaner för att agera kraftigt mot ungdomsarbetslösheten.

- Lokalt får inte kommunpolitikerna sitta och vänta på en regering som inte agerar. Vi kräver att alla kommuner i landet redovisar krisplaner för att bekämpa ungdomsarbetslösheten. Planen ska innehålla konkreta satsningar för att nå en nollvision för ungdomsarbetslöshet, säger Jytte Guteland, förbundsordförande SSU. - Krisen är som en influensa. Varje företag som lägger ned verksamhet, medför fler arbetslösa som i sin tur minskar sin konsumtion, som i sin tur tvingar ytterligare företag att minska sin verksamhet. Så fortsätter den negativa spiralen neråt. Vaccinet mot krisen är därför positiva investeringar som skapar framtidstro. Därför blir Sven Otto Littorins uttalande om ”att vi ska förvänta oss skitår” så bisarrt felaktigt i krisen. Arbetsmarknadsministerns uttalande är för jobbkrisen lika förödande som om folkhälsoministern mitt under influensatider uppmanat folk att sluta tvätta händerna, säger Jytte Guteland . - Krisen liknar svininfluensan också genom att den drabbar de unga hårdast. . Den största generationen på 20 år lämnade gymnasiet mitt i finanskrisens kölvatten. Sverige riskerar att få en stor generation med svag förankring till arbetsmarknaden. SSU har föreslagit att regering och opposition, tillsammans med näringsliv, ungdomsorganisationer och fackföreningsrörelse gemensamt borde agera. Vi har föreslagit en gemensam kommission för att bryta ungas arbetslöshet. Fredrik Reinfeldt har ännu efter ett halvår inte svarat på vårt förslag. Vad väntar statsministern på? Bättre tider? avslutar Jytte Guteland. Fakta om SSU:s satsningar: Det finns en mängd satsningar som både kommuner och stat kan genomföra för att bryta ungdomsarbetslösheten. SSU föreslår satsningar som att erbjuda unga under 25 år ”välfärdsjobb för unga”. Vi föreslår en omfattande utbildningssatsning med en kunskapsgaranti som garanterar unga utan gymnasieexamen ett kunskapslyft. 120 000 unga riskerar att stå utan gymnasieexamen år 2012. Dessa kommer att få mycket svårt att få jobb. SSU föreslår även att unga erbjuds utbildningsvikariat när äldre vidareutbildar sig.