SSU kräver avgiftsfria läger och kollo i Sveriges alla kommuner

I veckan presenterades Rädda Barnens fördjupade analys om barnfattigdomen i Sverige. Den visar klart och tydligt ett samband mellan regeringens utförsäkringspolitik och nedskärningarna i a-kassan och en ökad barnfattigdom. SSU vill nu se krafttag från regeringen. Det är onödigt och ovärdigt ett rikt land som Sverige att barn går fattiga.

I dagarna går hundratusentals barn på sommarlov. För att alla barn, oavsett bakgrund, ska få en så bra sommar som möjligt kräver SSU nu breda, omfördelande satsningar som motverkar fattigdom bland barn och unga.

-       Vi riktar tre raka krav åt tre håll. Vi vill att kommunerna lovar avgiftsfria kollo och läger i sommar. Vi vill att Socialdemokraterna lovar en höjning av barnbidraget och vi kräver att regeringen riktar en ungdomsjobbspeng till alla kommuner så att unga får jobb. Alla måste ta sitt ansvar för att bekämpa ungdomsarbetslösheten, säger SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland.

SSU välkomnar att debatten om barnfattigdom har ökat i Sverige. Samtidigt är det viktigt att debatten inte stannar vid särlösningar eller välgörenhet för fattiga barn. Det krävs generella satsningar för att motverka ojämlikhet i samhället. När diskussionen tar sin utgångspunkt i välgörenhet och ”tycka synd om”-mentalitet har man fel perspektiv. Alla förlorar på ett ojämlikt samhälle. Det är synd om Sverige när barnfattigdomen ökar.

-       Det är synd om Sverige när barn är fattiga. Vi har inte råd att förlora en enda talang inför framtiden. Det ligger i hela landets intresse att se till att alla barn får en bra, trygg och hoppingivande uppväxt, avslutar Jytte Guteland.

Pezhman Fivrin, presskontakt för Jytte Guteland, 0735-19 01 03