SSU kräver besked om kärnkraften

Brev från SSU till Mona Sahlin

Ge tydliga besked i kärnkraftsfrågan!

Igår rapporterades det återigen att det finns alvarliga problem med kärnkraftverken. Nu handlade det om att det finns sprickor i styrstavarna på kärnkraftverket Forsmark. Tidigare har samma problem rapporterats finnas i kärnkraftverket Oskarshamn. Samtidigt som vi får täta rapporter om kärnkraftverkens säkerhetsproblem och brister, har vi en regering som vill effekthöja kärnkraftsverken. SSU delar Greenpeace åsikt att det är en smygutbyggnad av kärnkraften. Mot bakgrund av den aktuella kärnkraftsdebatten är det förvånande tyst från oppositionen. SSU förväntar sig ett tydligt uttalande från socialdemokraternas ledning emot effekthöjningen och för en avveckling av ett kärnkraftverk nästa mandatperiod!

Vi oroas för att socialdemokraternas ekonomiska talesman, Thomas Östros, har påverkat tidshorisonten för avvecklingen. Thomas Östros har uttryckt följande i en lördagsintervju i Sveriges radio ”Inget kärnkraftverk i Sverige bör avvecklas under nästa mandatperiod” . Östros uttalade också följande ”vi ska utnyttja de verk vi byggt”.

SSU kräver följande från socialdemokraterna;

- Vi kräver att socialdemokraterna presenterar en tidplan för avveckling. SSU vill stänga ett kärnkraftverk under nästa period och vi hade hoppats att socialdemokraterna skulle följa oss.
- Vi kräver att socialdemokraterna säger absolut nej till regeringens effekthöjning av kärnkraften. Det innebär en smygutbyggnad och pengarna tas från förnyelsebar energi.
- En ambitiös satsning på förnyelsebar energi införs i partiprogrammen på partikongressen nästa år.

Mot bakgrund av ovanstående ställer vi följande fråga till Mona Sahlin:

SSU är nu oroade att kärnkraftsdebatten inom socialdemokratin ska gå åt fel håll. Det finns en ny otydlighet när Thomas Östros talar sig varm för kärnkraften. Går du Mona, i Östros fotspår eller vill du avveckla ett kärnkraftverk nästa mandatperiod?

Vänliga hälsningar

Jytte Guteland, Förbundsordförande SSU

Media är välkomna att kontakta pressekreterare Ingela Nilsson på 073-5190107.