• SSU/

SSU kräver blocköverskridande kriskommission om ungdomsarbetslösheten

Idag söndag demonstrerar hundratals SSUare utanför Sveriges riksdag. Kravet är att regeringen, tillsammans med oppositionen tillsätter en nationell kriskommission med uppdraget att bryta massarbetslösheten som drabbar de unga. Representanter från Socialdemokraterna och Moderaterna är inbjudna för att ta emot vårt krav på att en nationell kommission ska tillsättas. Thomas Bodström från Socialdemokraterna kommer att finnas på plats.

- Vi vill att politikerna tar ansvar nu, igår! Vi kräver att statsministern och oppositionsledaren för samman partiblocken för ungdomarnas skull. Nu får de lägga partipolitiken åt sidan för att gemensamt rädda ungdomarna. Det är massarbetslöshet redan innan den största generationen på 20 år ska lämna gymnasieskolan. Om en månad möter dessa 130 000 ungdomar arbetslöshet. Det är en ödesfråga för vår generation att politikerna nu presenterar hopp för framtiden, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU.

- Vi kräver att representanter från Moderaterna och Socialdemokraterna tar emot vårt krav om en nationell kriskommission. Vi kommer också att ge förslag till inriktning för kommissionen, säger Mattias Vepsä Förbundssekreterare SSU.

Fakta om SSUs manifestationen:
Hundratals SSU:are kommer att samlas på Mynttorget i Stockholm klockan 14.00 söndagen den 10 maj. Talare är Jytte Guteland och Mattias Vepsä. Thomas Bodström från Socialdemokraterna kommer att finnas på plats för att ta emot SSUs krav.

Fakta om massarbetslösheten:
I veckan presenterade Statistiska centralbyrån nyheten att nära 25 procent av ungdomarna mellan 15 och 24 år är arbetslösa. Det innebär att Sverige har över 140 000 arbetslösa ungdomar. Därtill lämnar snart de största ungdomskullarna på 20 år, över 130 000 elever, gymnasieskolan. Dessa ungdomar kommer att möta en akut situation som kräver genomgripande politiska åtgärder.

Novus Opinion presenterade under helgen en undersökning som visar att sysselsättning och jobb är den viktigaste frågan inför Europaparlamentsvalet för unga väljare.