SSU kräver en "SAAB-kommission"

Idag chockades Sverige av beskedet om nedläggningen av Saab automobile. Våra tankar går främst till alla Saabs anställda, de tusentals familjerna och underleverantörer som drabbas av detta. SSU oroas också för hur detta kommer att påverka svensk industri i stort.

- Regeringen måste göra allt som står i dess makt i diskussionerna med GM. De måste också göra allt för att stötta alla de anställda som påverkas av detta. Det kommer att behövas mycket stora insatser, säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU. - Regeringen har agerat fel tidigare och det har bidragit till att vi nu ser den här situationen, men prestigeförlusten får inte hindra dem från att göra rätt nu. Det finns 28 mdr kronor i ett fordonsprogram som riskdagen enhälligt beslutat om. Maud Olofsson måste nu använda de resurser som finns för att ge de anställda och de underleverantörer som drabbas en ny chans. SSU kräver att Maud Olofsson reser till Trollhättan, samlar alla de aktörer som kan stötta de anställda i en gemensam ”SAAB-kommission" för att ge stöd, säger Jytte Guteland.