SSU kräver kunskapsgaranti för unga

Socialdemokraterna presenterade nyss sin budgetmotion. SSU välkomnar en budget som är förankrad i verkligheten och prioriterar den för oss självklara satsningen på jobb, utbildning och välfärd istället för den moderatstyrda regeringens fortsatta skattesänkningar för lånade pengar. Samtidigt som vi gläds över att Socialdemokraterna ser den unga generationens utsatta situation konstaterar vi dock att deras satsningar inte räcker ända fram.

- Socialdemokraternas inriktning i budgetmotionen är rätt men räcker inte ända fram. Vi ska komma ihåg att de som är unga idag föddes i början på 90-talet då barnkullarna var stora och satsningarna måste nu riktas mot dem. Vi vill se en kunskapsgaranti för unga vuxna där ingen under 25 år får nekas utbildning. Satsningen i kunskapslyftet är för liten och motsvarar inte de satsningar som måste göras, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - SSU vill se en satsning på 25 000 fler platser för unga inom kunskapslyftet än vad Socialdemokraterna idag presenterade. För att nå de nivåer som kunskapslyftet nådde på 90-talet måste antalet platser ökas rejält, främst inom komvux och högskolan. Det blir inget riktigt kunskapslyft om inte alla unga får en garanti till gymnasieexamen, avslutar Jytte Guteland. Fakta: SSU:s kunskapsgaranti innebär att alla unga vuxna under 25 år garanteras en gymnasieexamen. Ingen ung ska nekas plats i kunskapslyftet.