SSU kräver offentlig ursäkt från Lotta Edholm

Idag rapporterar medierna att Stockholm stad bröt mot lagen när elever skickades till tjejgymnasiet Xist. Det menar skolinspektionen eftersom gymnasiet inte hade tillstånd att vara en skola. Kvinnoforum saknade tillstånd att driva utbildningen och eleverna placerades på en skola som skulle ha gett dem ogiltiga betyg. Om Stockholms stad inte hade tagit över skolan efter Kvinnoforums konkurs i höstas hade elevernas betyg varit ogiltiga. SSU kräver en offentlig ursäkt från utbildningsborgarrådet i Stockholms stad Lotta Edholm och att regeringen ska ge elever upprättelse.

- Det är en allvarlig brist som har uppmärksammats när Stockholm stad och ansvariga politiker bryter mot skollagen och skickar elever till en gymnasieskola utan tillstånd vilket kunde gett eleverna ofullständiga betyg. SSU kräver en offentlig ursäkt från ansvarig politiker utbildningsborgarrådet Lotta Edholm. Alla elever har rätt till en bra skolgång vilket kommunen inte levt upp till och därför bör Lotta Edholm be eleverna om ursäkt, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

- Detta stärker vår tes om det flummiga skolsystem vi har i Sverige och som skapar stor osäkerhet för eleverna. Vi kräver därför en skärpning från regeringen av det Svenska skolsystemet och mer resurser till skolinspektionen för att möjliggöra fler icke förannonserade och oregelbundna kontroller. Regeringen bör också se på möjligheter för skadestånd till tjejerna som gått på gymnasieskolan Xist, avslutar Jytte Guteland.