SSU kräver stärkt skydd för bemanningsanställda

Efter den senaste tidens rapportering om fusk i bemanningsbranschen kräver nu SSU stärkt skydd för bemanningsanställda.
– Det är en modern form av daglöneri, säger Gabriel Wikström, SSU:s förbundsordförande.

Idag och igår rapporterade flera medier om att bemanningsföretaget Uniflex hittar på uppdrag för att slippa betala den garanterade grundlönen till sina anställda. Detta är bara en av flera händelser som sätter fokus på den svåra arbetssituationen för landets många bemanningsanställda. Unga och personer med invandrarbakgrund är överrepresenterade i bemanningsbranschen. Det är grupper som generellt har en svagare ställning på arbetsmarknaden och som har drabbats hårt av den stigande arbetslösheten.

-       Genom att rekrytera dem som är allra svagast på arbetsmarknaden kommer bemanningsföretagen undan med dåliga villkor och låga löner, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för SSU.

Många inhyrda har lägre lön och sämre villkor än de fast anställda på kundföretaget, trots att de utför samma arbetsuppgifter. Många bemanningsanställda vittnar också om att de behandlas som en andra klassens arbetstagare och har svårt att planera sina liv eftersom arbetsgivaren meddelar varje kväll om och när man får jobba nästa dag.

-       Detta är en modern variant av daglönare. Vi accepterar inte att företag tillåts utnyttja unga människor på det här sättet, säger Gabriel Wikström.

För arbetsgivarna är möjligheten att använda inhyrd personal även för att täcka permanenta arbetsbehov ett bekvämt sätt att smita ifrån sitt personalansvar.

-       Idag är det i princip möjligt för ett företag att sparka alla fast anställda och hyra in dem istället. Det riskerar att skapa en konkurrenssituation som sätter press på lönerna och medför allmänt försämrade villkor, säger Gabriel Wikström.

-       Om facket inte får med sig arbetsgivarna på att stärka anställningstryggheten för bemanningsanställda så måste vi diskutera lagstiftning, säger Gabriel Wikström.

För upplysningar och kommentarer, kontakta Marcus Strinäs, presskontakt, på 073-519 01 07 eller marcus.strinas@ssu.se