SSU kräver svar från politikerna i låglönekommunerna

SSU:s sommarjobbsundersökning släpps idag för elfte året i rad. Det finns kommunala arbetsgivare i landet som tycker att 32,50 kr/timmen är en skälig feriepraktik lön för en ung människa. Efter åtta timmars arbete blir daglönen 260 kr, det täcker inte särskilt mycket mer än transport till och från jobbet samt lunch. Feriepraktik är tänkt att vara kombinerad utbildning och praktik. Tyvärr visar undersökningen att en del kommuner väljer feriepraktik för att hålla nere ersättningskostnaderna trots att det arbete som ungdomarna utför mest liknar just arbete och inte en utbildning utifrån kommunernas svar på vår undersökning.

- Det är en skam för Sverige att unga tydligen kan ha enormt låg lön utan att det talas om diskriminering. Vår undersökning visar att kommuner använder feriepraktik som ett sätt att hålla ner lönerna. Politiskt sänder också dessa kommuner ut märkliga signaler. I Sverige talas det om vikten av att det ska löna sig att arbeta, samtidigt som det tydligen inte gäller de unga, säger SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland.

SSU:s sommarjobbsundersökning visar att de lägsta lönerna idag är på en skamligt låg nivå. Det är löner som aldrig skulle anses vara acceptabla för någon vuxen. Undersökningen visar att trots stigande priser har de lägsta lönerna inte ökat nämnvärt.

- Eftersom feriepraktik och sommarjobb ofta är ungas debut på arbetsmarknaden är det otroligt värdefullt att få en skälig lön och då duger det inte att kommuner som ska vara seriösa arbetsgivare kan erbjuda löner på strax över 30 kr/timmen. Vi kräver svar från politikerna i Jönköping som ger lägst lön för feriepraktik (32,50 kr/tim) och Gällivare som ger lägst lön för sommarjobb (39,34 kr/tim) liksom övriga låglönekommuner på vår lista, fortsätter Jytte Guteland.

Undersökningen visar också att ungdomsarbetslösheten är fortsatt hög. Kommunerna gör för lite.

- Vi vet att sommarjobb oftast är första steget in på arbetsmarknaden. Ändå vidtar endast 96 av de 189 kommunerna som svarat särskilda åtgärder mot ungdomsarbetslösheten. Samtidigt fortsätter Sverige vara i bottenskiktet inom EU när det gäller ungdomsarbetslösheten. SSU kräver att finansminister Anders Borg och arbetsmarknadsminister Hillevi Engström tar tag i problemet på allvar och presenterar andra lösningar än att sänka lönerna för unga, avslutar Jytte Guteland.

För upplysningar och kommentarer, kontakta Marcus Strinäs, presskontakt, på 073-519 01 07 eller marcus.strinas@ssu.se