• SSU/

SSU kräver vallöfte om västsvenskt teknikcenter för framtidens industri

​Idag avslutar SSU sin festival i Strömstad. Festivalens tema har handlat om att bekämpa ungdomsarbetslösheten.

SSU vill att de rödgröna lovar en satsning för Västsverige och framtidens industri genom ett Västsvenskt teknikcenter. Framtidens jobb kommer bland annat att finns i en modern industri som klarat att ställa om sig i en miljövänligare riktning. Industrin i Västsverige kan samtidigt bli en av lösningarna för att bekämpa ungdomsarbetslösheten. Samtidigt som en av fyra unga saknar jobb så behöver industrin locka till sig ny arbetskraft för att klara pensionsavgångar i framtiden. Då är det viktigt att unga attraheras av yrkesutbildningar för industrijobb.

Det västsvenska teknikcentret ska vara en samlande kraft för västsvensk industri. Det ska både innebära utvecklingsmöjligheter för framtidens industriföretag och samtidigt innehålla ett college för yrkesutbildningar och därmed samla de unga som ska jobba i industrin.

Förslag på innehåll i teknikcentret:

- Industriforskning för framtidens jobb

- Idécenter och företagspark

- Utvecklingsstöd för högteknologiska nystartade företag.

- Gymnasial yrkesutbildning

- Kvalificerad yrkesutbildning med nya spetsutbildningar för framtiden teknik

- Stöd till företag som vill anställa unga i ett så kallat yrkesår

-         SSU vill vända på varenda sten för att bryta ungdomsarbetslösheten. Många av framtidens jobb finns i en modern industri. I väst finns kunskap och lång erfarenhet som är viktig för att nya tekniska landvinningar ska göras. Det är bra både för handel och miljö att Sverige utvecklar sin industri säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

SVERIGES SOCIALDEMOKRATISKA UNGDOMSFÖRBUND

För ytterligare kommentarer, kontakta SSU:s pressekreterare Ingela Nilsson 0735-19 01 07.