SSU lanserar jubileumslogotyp – 100 år för jämlikhet

Idag lanserar SSU temat för första maj och SSU-kongressen – 100 år för jämlikhet. I 100 år har SSU kämpat för ökad jämlikhet i Sverige och i världen. Idag lanserar SSU tema och logotyp för 100-årsifrandet. 100 år för jämlikhet kommer också vara temat på första maj och SSU-kongressen i augusti.

År 1917 bildades Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund (SSU). Även om mycket skiljer sig från 1917 fyller SSU 100 år i en alltmer orolig omvärld. Temat ska beskriva SSU:s historiska uppgift att ge framtidstro till unga genom att driva på för en politik som minskar klyftorna och ökar sammanhållningen.

I en tid av ökande klyftor, segregation och otrygghet är SSU:s uppgift idag lika historiskt viktig som när vi bildades för hundra år sedan. I 100 år har SSU tagit kampen för ökad jämlikhet och det kommer vi göra i minst hundra år till, säger Philip Botström, SSU:s förbundsordförande.

Art deco-insipiration
Logotypen är inspirerat av formgivningsstilen Art déco. 100-årsfirandet kommer nå sin kulmen med ett jubileumsfirande på SSU-kongressen i augusti.

-Stilen på vårt jubileum är en art deco-tolkning av vår ordinarie grafiska profil. Vi kände att det var en stil som passade något så högtidligt som ett 100 års-jubileum, säger Sofia Brändström, kommunikationschef på SSU.

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström