SSU nominerar Maud Olofsson, Visita, till ”Årets lobbyist”

Tidningen Resumé korar varje år den individ, organisation eller företag som mest framgångsrikt drivit lobbyarbete. Inför årets uttagning nominerar SSU Maud Olofsson, ordförande i branschorganisationen Visita, för hennes framgångsrika arbete att förmå Centerpartiet att stå bakom sänkta arbetsgivaravgifter för unga, trots att såväl expertmyndigheter som övriga partier dömer ut det.

- De allra flesta har insett att de sänkta arbetsgivaravgifterna inte gav något. Att Visita trots uppförsbacken har fått Centerpartiet att föra en politik som ingen annan tror på är en prestation klart värd nomineringen till ”Årets lobbyist”, säger Philip Botström, ordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU.

Backar inte en millimeter

Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna verkar ha förstått att deras tidigare jobbpolitik inte fungerade. Inget av partierna föreslår i sina budgetmotioner en sänkning av arbetsgivaravgiften i de nivåer som de borgerliga partierna genomfört tidigare. Men Centerpartiet backar inte en millimeter – det skriver de själva på sin hemsida. Detta trots att åtgärden är dyr och ineffektiv enligt bland andra Finanspolitiska rådet, IFAU och Riksrevisionen.

- Att sänka arbetsgivaravgifterna skulle kosta omkring 15 miljarder per år. Det är pengar som tas från investeringar i bostadsbyggande och satsningar på skolan och istället hamnar rakt i branschföretagens fickor. Kul för Visita, men tråkigt för Sverige, säger Philip Botström.

Behövs sänkta trösklar till arbetsmarknaden

För att sänka arbetslösheten behövs andra åtgärder än generella sänkningar av arbetsgivaravgiften. Många aktörer, däribland Arbetsförmedlingen, pekar på utbildning som en av de viktigaste åtgärderna för att minska arbetslösheten.

- Trösklarna till arbetsmarknaden behöver sänkas. Den absolut högsta tröskeln stavas låg utbildning, och därför krävs satsningar på utbildning både för de som redan är i arbetslivet och för de som står utanför. Det är tråkigt att Maud Olofsson och Visita använder sin lobbymakt till att istället förespråka åtgärder som inte fungerar, avslutar Philip Botström.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat