SSU om regeringens budget: Stolt men inte nöjd

Idag presenterar regeringen sin budgetproposition för 2016. Budgeten pekar ut en ny riktning för Sverige, där satsningar på en jämlik skola och reformer för att få unga i jobb prioriteras framför ständiga skattesänkningar för de som redan har mest. Samtidigt krävs fler och smartare reformer för att möta de behov som finns.

Den nya ekonomiska inriktning som budgeten innebär är ett steg mot ökad jämlikhet. SSU välkomnar kunskapslyftet där 44 000 nya utbildningsplatser tillkommer under 2016 och att Sverige blir världens största klimatbiståndsgivare per capita.

- Tiden är förbi där höginkomsttagande män är de ständiga vinnarna av regeringens politik. Nu ser vi istället satsningar på jämlik skola och att bryta arbetslösheten bland unga, säger Philip Botström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund.

Regeringen måste göra mer för att bryta med högerns skattesänkningar
Regeringen gör satsningar för att få fart på bostadsbyggandet. Vi ser satsningar på jämlik skola med exempelvis lärarlönelyft, höjd ersättning till kommuner för asylsökande barn och tidigare insatser.

Det är bra. Samtidigt är investeringarna för små. Regeringen hade behövt investera långt mer för att kunna nå målet om att ha lägst arbetslöshet år 2020. För att möta bostadsbehovet, framför allt av billiga hyresrätter, hade större och smartare reformer behövts.

- Bostadsbristen är alarmerande. Allt fler står allt längre bort från arbetsmarknaden. Om vi på riktigt ska kunna bryta med de senaste årens passivitet kan regeringen inte driva en politik som behåller högerns skattesänkningar, säger Philip Botström.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Philip Botström
Philip Botström