• SSU/

SSU önskar Sven Otto Littorin och regeringen ett ”gott nytt skitår”

”Det blir två skitår" sade arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin till SVT den 9 december 2008. Han och regeringen fick rätt. Ungdomsarbetslösheten har ökat med 49,6 procent sedan detta uttalande. I samband med dagens interpellationsdebatt i riksdagen där arbetsmarknadsministern deltar lanserar SSU sin vykortskampanj mot regeringen där Sven Otto Littorin önskas ett ”gott nytt skitår”. SSU uppmärksammar det nya ”skitåret” genom att dela ut vykort utanför riksdagens huvudentré idag måndag mellan 10:30 och 11:00. Jytte Guteland, förbundsordförande SSU, kommer att närvara vid aktionen.

- Vaccinet mot krisen är positiva investeringar som skapar framtidstro. Därför blir Sven Otto Littorins uttalande om ”att vi ska förvänta oss skitår” lika förödande som om folkhälsoministern mitt under influensatider uppmanat folk att sluta tvätta händerna, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - SSU vill på detta sätt visa på regeringens bristande tilltro till politikens möjligheter. Hade regeringen haft en annan inställning från början när krisen slog till hade situationen inte behövt vara så illa som den är i dag, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. För ytterligare information kontakta kommunikationsombudsman Gustaf Lantz på tel. 070-5900150.