SSU organiserar insamling för Utøyas återuppbyggnad

Terrordådet på Utøya var inte bara en mänsklig tragedi, det var ett angrepp på unga människors möjlighet till demokratiskt politiskt engagemang. Terrorn får aldrig segra.

Återuppbyggnaden av Utøya är viktigt för SSU:s systerorganisation AUF, men det är också viktigt hela den skandinaviska arbetarrörelsen. SSU startar därför en insamling för återuppbyggnaden av Utøya och för fortsatt verksamhet kring demokrati och mänskliga rättigheter på ön. Insamlingskommittén leds av Jytte Guteland och består av alla tidigare nu levande förbundsordförande för SSU.

- Våld och terror får aldrig löna sig. Sorgen och vreden över det som skett kommer aldrig att försvinna. Det bästa vi kan göra är att bidra till att Utøya nu blir en ännu starkare symbol för ungdomars engagemang, demokrati och mänskliga rättigheter, säger Jytte Guteland, SSU:s avgående förbundsordförande.

SSU kommer vid fredagens ljusmanifestation på Sergels torg och i samband med sin kongress hålla bössinsamling. För organisationer och andra som vill bidra kan inbetalning göras via bankgiro: 5676-4962 eller plusgiro: 32 28 64-0. Märk insättningen ”Utøya”.

Kommitténs deltagare är: Ingvar CarlssonBosse RingholmLars EngqvistJan NygrenKarl-Petter ThorwaldssonNiklas NordströmMikael DambergArdalan Shekarabi , Anna Sjödin och Jytte Guteland

För upplysningar och kommentarer, kontakta Marcus Strinäs, presskontakt, på 073-519 01 07 eller marcus.strinas@ssu.se