SSU på utbildningsresa i Västbanken och Tel Aviv

Mellan den 17 – 23 november besöker Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, Västbanken och Tel Aviv. Under resan kommer SSU förbundsstyrelse träffa sin palestinska systerorganisation Fatah Youth och sina israeliska motsvarigheter Labour Youth och Young Meretz. Med på resan finns Gabriel Wikström, förbundsordförande och Ellinor Eriksson, förbundssekreterare på SSU.

Palestinafrågan är ständigt aktuellt men i och med de senaste händelserna har den uppmärksammats än mer i svenskt media. SSU:s resa har dock varit planerad sedan ett flertal månader tillbaka.

-      Det kommer att bli en oerhört nyttig resa för oss. Palestina-konflikten är en fråga som SSU varit mycket engagerad i länge. Nu får vi en möjlighet att på plats fördjupa våra insikter om konflikten och lära oss ännu mer, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande på SSU.

Syftet med resan är att få mer kunskap om den humanitära situationen och de juridiska aspekterna av den pågående konflikten. På plats kommer SSU:s representanter diskutera politiska frågor med olika organisationer och ta del av deras förslag på framtida lösningar i Palestina-konflikten.

-      Denna resa ger oss en viktig möjlighet att träffa både den israeliska och palestinska sidan. Vi får därmed höra båda sidorna och deras respektive ståndpunkter, vilket vi hoppas kommer att ge oss nya perspektiv att ta med hem till Sverige, säger Ellinor Eriksson, förbundssekreterare på SSU.

Det är ett gediget program som väntar besökarna från SSU. Utöver träffar med sina systerorganisationer väntar möten med humanitära hjälporganisationer, FN-representanter, familjer till både israeliska och palestinska offer och ledande representanter för både den israeliska regeringen såväl som PLO.

Presskontakt: Marcus Strinäs
E-post: marcus.strinas@ssu.se